Bůh

  • Co vlastně v modlitbě hledáme? (článek) Bereme-li vážně, že Bůh je neustále s námi, je naší pevnou zásadou, že hledáme samotného Boha, a nikdy prožitek Boha.
  • Duch svatý (stránka)
  • Jak si můžeme být jisti, že Bůh je s námi, ví o nás a má o nás dokonce zájem? (článek) Svýma očima ho nemůžeme vidět.Většinou ho necítíme a ani nijak citově nevnímáme jeho přítomnost.
  • Ježíš (stránka)
  • Modlitba je oporou světa a mostem překlenujícím zkoušky (článek) Tvá modlitba ať je naprosto jednoduchá. Celník a marnotratný syn se Bohu přiblížili prostřednictvím jediné věty.
  • Otec (stránka)
  • Adamův pláč (článek) Do podivuhodného Božího plánu s člověkem se vloudil hřích. Adamův hřích by mohl být definován jako snaha rozhodovat o svém životě nezávisle na Bohu, pokus o sebezbožštění, avšak nikoli skrze sjednocení s Bohem, nýbrž roztržkou s ním.
  • Bůh nebo já? (článek) Základní dilema spočívá v tomto: Je člověk středem vesmíru, z nějž vytěsnil Boha, jakkoli je těžké myslet svět bez nestvořené příčiny, jež mu dala existenci? Anebo je to Bůh, kdo je ve středu - Bůh, který chrání, obnovuje, a pozvedá důstojnost člověka, pokud on přijme svou závislost na něm?
  • Cesta – služební, nebo svatební? (článek) Modlitbu někdy přirovnáváme k cestě. Kráčíme po ní ale sami? Jaký je její cíl? Jednotlivá náboženství odpovídají na tuto otázku různě.
  • Církev proměňují modlitby věrných, nejsme to my - papežové... (papež František) (článek) Můžeme být lidmi víry, kteří ale ztratili milosrdenství pod nánosem soudů, kritik. Svědectví o tom podává úryvek z bible, komentovaný papežem Františkem (při kázání z Domu sv. Marty 12.1.2016).
  • Dobrý Bůh, nebo vesmírný sadista? (článek) To, co ve mně rdousí každou modlitbu a každou naději, je vzpomínka na všechny ty prosby o uzdravení, které jsme s mojí- teď již zesnulou- ženou Bohu předkládali, a na ty všechny klamné naděje, které jsme si dělali. Vzpomínka na naděje povzbuzované (ba vynucované) nesprávnými diagnózami, rentgenovými snímky, podivuhodnými zlepšeními zdravotního stavu a nakonec i tím krátkodobým zotavením, které vypadalo jako zázrak.
  • Falešné obrazy Boha (stránka)
  • Hrad v nitru (Sv. Terezie Veliká) (článek) Jen málo věcí, které mi byly přikázány pod poslušností, mi přišly tak nesnadné, jako psát nyní o vnitřní modlitbě...
  • Je moje modlitba křesťanská? (článek) Obecně řečeno, k degradaci křesťanské modlitby na pohanskou dojde tehdy, když si evangelium přizpůsobíme své povaze a svému běžnému lidskému smýšlení, aniž bychom mu dovolili proměnit naše smýšlení, zevangelizovat naše nitro.
  • K Božímu milosrdenství (stránka)
  • K celé Trojici (stránka)
  • K Duchu svatému (stránka)
  • K Ježíši Kristu (stránka)
  • K Otci (stránka)
  • Každý kontakt s Bohem je modlitba, avšak ne každá modlitba znamená kontakt s Bohem (článek) Tento text nabízí pohled na modlitbu ze zorného úhlu křesťanského Východu. Autorem je bývalý igumen kláštera sv. Makaria (koptská pravoslavná církev) v Egyptě, Matta el-Meskin.
  • Kdybyste měli víru… (článek) „Všechno je možné tomu, kdo věří“ (Mk 9,23). Ježíš prohlásil, že kdybychom měli víru jako hořčičné zrnko, poručili bychom třeba celé hoře a ona by se přemístila (srov. Mt 17,20).
  • Kontemplace (stránka) Tato modlitba se někdy označuje jako " nazírání"
  • Korunka k Božímu milosrdenství (stránka)
  • Mnoho lidí je otřeseno, když jejich modlitby nejsou vyslyšeny... (článek) ...a často začnou o Bohu pochybovat. Někdy je jen tak záplatujeme pár slovy útěchy, trochou pastorace nebo nicneříkajícími komentáři ve smyslu, že Boží cesty jsou nevyzpytatelné. Ale tito lidé potřebují především vědět, co znamená být křesťanem.
  • Modlit se Boží slovo (lectio divina) (článek) Jestliže dnes navzdory pokrokům biblických věd a jejich rozšíření do nejširších vrstev křesťanského lidu zaznamenáváme jistou neplodnost Božího Slova, je to způsobeno tím, že vůči němu zaujímáme postoj spíše intelektuální než toužící po moudrosti, spekulativní spíše než kognitivní, meditativní spíše než modlitební.
  • Modlit se znamená marnit čas pro Boha (článek) Opravdová láska se nemůže vměstnat do kategorie užitečnosti.
  • Modlitba chvály (stránka)
  • Modlitba jako vztah (stránka)
  • Modlitba jako způsob poznání Boha (článek) Jedna chvíle modlitby, slabé chvály, zmatené lítosti, vlažného díkůvzdání nebo ubohé prosby nás přivede k Bohu blíž než všechny teologické knihy na světě.
  • Nemám čas (stránka)
  • Oslava Boha (stránka)
  • Proč se modlit? (článek) V povědomí některých lidí panuje přesvědčení, že modlitba, duchovní život, vnitřní život nebo důvěrný vztah lásky, který duše prožívá s Bohem, je přepychem, jejž si v dnešní době nemůžeme dovolit, anebo to pokládají za nezodpovědný útěk před naléhavými problémy našeho ubohého, zraňujícího světa.
  • Proklínání v žalmech (článek) První věc, která mi pomohla při četbě žalmů, ve kterých zaznívá proklínání, pochází z oblasti, která nemá na první pohled s náboženstvím co dělat. Zjistil jsem, že tato zlořečení jsou svým způsobem nesmírně zajímavá. Zde totiž člověk naráží na pocit, který všichni až příliš dobře známe, vztek, vyjádřený naprosto svobodně, bez jakéhokoliv předstírání, bez rozpaků, beze studu - jak by to kromě dětí vyjádřilo v současnosti jen velmi málo lidí.
  • Představy o Bohu a život modlitby (stránka)
  • Svědectví o zármutku (stránka)
  • Úvahy nad žalmy (článek) Tento text není odbornou studií. Nejsem hebraista, biblický literární kritik, ani historik zabývající se dějinami starověku, ani archeolog. Píšu pro nevzdělané o věcech, v nichž jsem sám nevzdělán. Jestliže je třeba se omluvit (a patrně ano) za to, že jsem se pustil do psaní takového textu, moje omluva bude znít následovně: Často se přihodí, že dva školáci si dokáží vzájemně vysvětlit obtížná místa ve svém úkolu lépe, než by to dokázal učitel. Kdybyste se obrátili se svým problémem na učitele, s největší pravděpodobností by vám vysvětlil to, čemu již dávno rozumíte, navrch by přidal spoustu informací, o které nestojíte, a ani slovem by se nedotkl toho, co vám vlastně není jasné. Měl jsem příležitost pozorovat tento jev takříkajíc z obou stran volejbalové sítě.
  • Větší než nebesa (článek) Modlíme se „Otče náš, jenž jsi na nebesích“, a proto výrazu "na nebesích" musíme rozumět správně.
  • Zatvrzelí spravedliví (článek) Trapistický opat André Louf používá výraz „zatvrzelí spravedliví“. Osobně se domnívá, že jich je velmi mnoho, snad mnohem více než zatvrzelých hříšníků. Paradoxně nejen velcí hříšníci, ale i „zatvrzelí spravedliví“ hledí na budoucí setkání s Bohem s nejistotou a strachem.
  • Zpytování svědomí nemá vést člověka k beznaději nebo depresi (článek) Aby zpytování svědomí – modlitba láskyplné pozornosti – byla vůbec možná, je nutná předcházející zkušenost Boží lásky. Ne naopak. Praxe denního zpytování svědomí předpokládá naši hlubokou víru v to, že Bůh je zamilovaný do člověka.
  • Životní těžkosti a modlitba (článek) Nejtěžší je pro nás modlit se „v kříži“, tedy v nějaké životní zkoušce, která na nás doléhá. Často nedokážeme porozumět tomu, proč na nás Bůh dopouští těžké věci, i to, že je vůbec dopouští a co to znamená…

Sekce: Věcný rejstřík   |   Tisk   |   Poslat stránku známému




Sdílet na Facebook
Sdílet na TwitterSdílet na LinkedInPoslat odkaz emailemVytisknout tuto stránku

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

Web o křesťanské modlitbě 

Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.