člověk

  • Duchovní neklid (článek) Jedná-li člověk nad rámec svých duchovních možností, lze hovořit o duchovním neklidu. V takovém případě se člověk snaží spasit druhé ještě dříve, než dokončil práci na spáse vlastní. Duchovní diagnóza takového jednání nám ukazuje, jak takový neklid nastává, když si člověk chce naložit nějaké duchovní břímě a spoléhá přitom pouze na vlastní přirozené schopnosti.
  • Modlit se tělem (papež František) (článek) Je třeba modlit se „tělem“. To řekl papež během homilie na ranní mši v Domě svaté Marty 5. června 2013, když hovořil o lidech, kteří žijí „na pokraji společnosti“ či v mezních situacích a kteří ztratili naději.
  • Ježíš (stránka)
  • Setrvávat v Božím slově (článek) Duchu Svatému se skrze Slovo evangelia daří vniknout do skořápky našeho zatemnělého ega. Vstupuje až do ducha a probouzí tak svědomí, které ego uspalo svými podvody. Dosahuje toho tím, že mu dává duchovní moudrost a schopnost rozlišovat. Člověku se pak daří rozeznat falešné od pravdivého.
  • Adamův pláč (článek) Do podivuhodného Božího plánu s člověkem se vloudil hřích. Adamův hřích by mohl být definován jako snaha rozhodovat o svém životě nezávisle na Bohu, pokus o sebezbožštění, avšak nikoli skrze sjednocení s Bohem, nýbrž roztržkou s ním.
  • Bože, daruj mi dnes důvěru (modlitba na Květnou neděli) (článek) Ježíš se vydal utrpení. Jako král prošel utrpením, které mu připravili lidé.
  • Bůh nebo já? (článek) Základní dilema spočívá v tomto: Je člověk středem vesmíru, z nějž vytěsnil Boha, jakkoli je těžké myslet svět bez nestvořené příčiny, jež mu dala existenci? Anebo je to Bůh, kdo je ve středu - Bůh, který chrání, obnovuje, a pozvedá důstojnost člověka, pokud on přijme svou závislost na něm?
  • Církev proměňují modlitby věrných, nejsme to my - papežové... (papež František) (článek) Můžeme být lidmi víry, kteří ale ztratili milosrdenství pod nánosem soudů, kritik. Svědectví o tom podává úryvek z bible, komentovaný papežem Františkem (při kázání z Domu sv. Marty 12.1.2016).
  • Hrad v nitru (Sv. Terezie Veliká) (článek) Jen málo věcí, které mi byly přikázány pod poslušností, mi přišly tak nesnadné, jako psát nyní o vnitřní modlitbě...
  • Křesťanská modlitba a meditační techniky - novodobá historie (článek) Kolem poloviny sedmdesátých let minulého století si museli mnozí odborníci na náboženskou sociologii přiznat, že se hrubě zmýlili: docházelo k všeobecnému „probuzení modlitby“, které oni v žádném případě nepředvídali předem, ba takřka vyloučili jeho možnost. „Tak jako je mrtev Bůh, i modlitba je mrtvá,“ vynesl soud J. A. T. Robinson a zdálo se, že rovněž katoličtí intelektuálové jsou již unaveni obranou poslední bašty.
  • Modlitba v celku křesťanského života (stránka)
  • Modlitba za zemřelé (aktualita) Modlitba za zemřelé patří k nejstarší křesťanské tradici. Vzpomínka na mrtvé se koná při každém slavení bohoslužby (eucharistie). Východní i západní křesťanská liturgie věnuje určitý den zvláštní vzpomínce na všechny zemřelé. Na Západě se tato výroční vzpomínka na všechny věrné zemřelé slaví 2.11. Její slavení zavedl sv. Odilo, benediktinský opat z Cluny (998), a brzy se rozšířilo i mimo benediktinské kláštery; od 14. století i do Říma a Aragonie. Papež Benedikt XIV. tento zvyk potvrdil (1748) a rozšířil pro všechny kněze ve Španělsku, Portugalsku a Latinské Americe; v roce 1915 bylo tento zvyk zaveden pro celou církev.
  • Nemám čas (stránka)
  • Odpustit znamená víc než zapomenout (článek) Ten, kdo se cítí být zraněný a odpouští těm, kdo mu zranění způsobili, odhaluje hloubku vlastního zranění, které ovlivňuje jeho myšlení, city a jednání vůbec. Nepřiznaná zranění působí vnitřní neuspořádanost a chaos, zraňují a působí křivdy jiným. Nejprve je třeba prosit o odpuštění Boha.Odpuštění je něco víc než zapomenutí na spáchanou křivdu. Ve skutečnosti člověk sám nedokáže ze svého vědomí „vymazat“ křivdu, jež mu byla způsobena. Pokus o odstranění bolestivých zkušeností z vědomí silou vůle je určitým druhem represe.
  • Proč nepotřebujeme žádné modlitební metody (článek) Modlitba je snazší, než si myslíme. Možná nás může napadnout, že modlit se je pro nás příliš těžké nebo příliš náročné, příliš svaté. Ale všichni se dokážeme modlit, dokonce i ti nejhříšnější, nejpovrchnější, nejlehkomyslnější a nejtupější z nás.
  • Představy o Bohu, o člověku (článek) Nevadí, že všechny mé fotografie zemřelé manželky jsou špatné. Ani – aspoň nijak zvlášť – nevadí, že má vzpomínka na ni je nedokonalá. Obrazy, ať už na papíře nebo v mysli, nejsou samy o sobě důležité. Mají význam pouze jako spojovací články. Zítra ráno mi kněz podá malou, kulatou, studenou oplatku bez chuti. Je to nevýhoda, nebo je to v určitém smyslu výhoda, že si nemohu namlouvat ani nejmenší její podobnost s tím, s čím mě spojuje?
  • Skrze modlitbu a činnost máme podíl na Božím stvoření (článek) Modlitba je buď naprostá iluze, nebo osobní kontakt mezi zárodečnými, nehotovými osobami (námi) a dokonale konkrétní osobou. Modlitba ve smyslu žádosti, prosby o nějakou věc, je jen její malou součástí; vyznání hříchů a kajícnost jsou jejím prahem, uctívání její svatyní, přítomnost, vidění a radost z Boha je chlebem a vínem. V ní se nám zjevuje sám Bůh.
  • Vnitřní modlitba ve službě života (článek) K požadavkům, které se dnes kladou na vnitřní modlitbu, patří i pozornost ke konkrétnímu, každodennímu životu a jeho hodnotám.
  • Vyhlížíme toho, který osvěcuje a proměňuje náš život (článek) V adventu slavíme a očekáváme Kristův příchod. V tomto očekávání máme přicházet i k sobě samým. Máme vstoupit do vlastního srdce, v němž již Kristus přebývá. Když do něj dospějeme, pak zde zažijeme společenství s Kristem.
  • Zpytování svědomí nemá vést člověka k beznaději nebo depresi (článek) Aby zpytování svědomí – modlitba láskyplné pozornosti – byla vůbec možná, je nutná předcházející zkušenost Boží lásky. Ne naopak. Praxe denního zpytování svědomí předpokládá naši hlubokou víru v to, že Bůh je zamilovaný do člověka.

Sekce: Věcný rejstřík   |   Tisk   |   Poslat stránku známému

Nejčtenější články za 30 dní

25.7.2017
Odříkávat modlitby nestačí

8.8.2017
Modlitba důvěry

15.8.2017
Kdo je maličký, ať přijde ke mně




Sdílet na Facebook
Sdílet na TwitterSdílet na LinkedInPoslat odkaz emailemVytisknout tuto stránku

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017

Web o křesťanské modlitbě 

Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.