O růženci někteří lidé říkají, že je to velmi mechanická modlitba mnoha slov, která si vlastně již nezaslouží název modlitba. Připomíná pohanské modlitební formule. Zvláště když se přitom používá také modlitební šňůra. 

Meditativní modlitba málo slov

Budete překvapeni, ale růženec je meditativní modlitba. Ve skutečnosti se totiž říká jen docela málo slov, která se neustále opakují, tak jako například Ježíš na Olivové hoře opakoval stejnou prosbu. Opakování je řečí milujících – a zápasících.

Zaměření na události z Ježíšova života

Těmi málo slovy, které se stále opakují, jsou kromě Otčenáše i „zdrávas“ - andělský pozdrav Marii a chvalozpěv Alžběty (Lk 1). Avšak myšlenky se nezaměřují na tato slova, nýbrž na události z Ježíšova života  (tzv. tajemství), do kterých modlící se člověk v myšlenkách stále hlouběji proniká. Růženec je tedy modlitba zaměřená na Krista.

Proč ta šňůra?

Ale proč potom tolik slov, proč ta šňůra? Zbožná slova jsou jako řečiště, ve kterém se myšlenky pohybují vpřed, ale zároveň jsou drženy pohromadě. Absolutní ticho může někdy rozptylovat víc než stejnoměrný zvuk. Představte si zurčení potůčku. Když jsme úplně potichu, můžeme snadno upadnout v snění. Slova stále stejné modlitby jsou ale jako břehy, ke kterým se naše těkavé myšlenky stále rozbíhají a od kterých jsou vraceny zpět do středu proudu rozjímání.

A modlitební šňůra? Má jen jednu funkci. Má „svázat“ naše podnikavé ruce. A perly nám ukazují konec určitého úseku. Určují tak rytmus a míru střídajících se námětů meditace. Šňůra pokládá myšlenky takříkajíc do řady. Když se nemůžeme přes veškerou snahu soustředit, pak náhle ucítíme perlu v ruce a vrátíme se zpátky k modlitbě.

Meditace pro lidi, kteří se těžko soustředí

Růženec je tedy formou meditace vhodnou pro lidi, pro něž je těžké zklidnit a soustředit se. Pomáhají mu k tomu ty zavrhované vnější předměty.

Předem by však mělo být vyloučeno jedno nedorozumění: kdo si myslí, že po padesátém opakování modlitby podal před Bohem padesátinásobný výkon, tedy jakoby se vychloubá množstvím modliteb, toho modlení je od začátku bezcenné.

Ne všechno se hodí pro všechny

Ne všechno se hodí pro všechny. Tento způsob modlení je nabídkou. Někteří k němu často již nemají žádný vztah. Snad proto, že jim růženec nikdo nevysvětlil. Snad proto, že našli jiné formy modlitby a chvály. Každý si rád hledá svou formu.

-KGI-